woensdag 15 juni 2011

Hoe patentbloem en het weer mijn hobby bijna fataal werden

Een taart-opdracht vraagt veel voorbereiding, vooral als de taart op een doordeweekse dag af moet zijn.
Alles moet dan ook eigenlijk wel gaan zoals ik het heb gepland, want ánders is er een gróót probleem. Zoals deze week. De week waarin ik bijna besloot te stoppen met taarten (JA dat is een werkwoord).

Het begon met een onnozel pak bloem. Patentbloem welteverstaan.
Ik had in plaats van tarwebloem een pak patentbloem van de aldi. Op zich hoeft dit geen enkel probleem te zijn, op de zijkant staat immers 'geschikt voor taarten' en het heet zelfs 'patisserie patentbloem'. Kan niet misgaan.
Wel dus. HEEL erg mis. Als in: ik heb 4 taarten gebakken voor ik eindelijk een goede had. En dan was die laatste dus met tarwebloem ipv patentbloem.
4 taarten = 28 eieren = 840 gram bloem = 840 gram suiker.
En 4 x 10 minuten mixen.. en 4 x 40 minuten in de oven. En 3 keer enorme frustratie.

Uiteindelijk had ik gelukkig wel een taart.
Voor mij nooit meer patentbloem.

En vervolgens het weer! Ja.. het weer!
Vanavond is het hier ongeveer 23 graden in huis en zorgen buien in de buurt voor een mega hoge luchtvochtigheid. En dit zorgt er weer voor dat de fondant die normaal zo lekker soepel te verwerken is, heel erg gaat plakken.

En dat mooie bloemetjes die je hebt laten uitharden op mysterieuze wijze ineens weer zacht worden en kapot gaan. Zodat je dus mega mega mega voorzichtig moet zijn wanneer je ze aanraakt.
En dat alles op de avond vóór de dag waarop de taart wordt opgehaald.


Teveel problemen met deze taart dus. Zoveel dat ik er bijna zover ben dat ik ermee stop.
Met dat taarten.

Maar ja, daarvoor net iets teveel spulletjes gekocht. En is het af en toe ook nog wel leuk om te doen. Maar deze keer helaas niet.


Hopelijk vinden ze de taart morgen wel mooi..

Groet!
Marjolein

1 opmerking:

  1. Ik hoop ook dat wij de taarten morgen mooi vinden!
    Maar dat gaat vast en zeker goed komen :-)

    BeantwoordenVerwijderen